Майстер клас:
"Градусна сітка Землі. Понятття про географічні координати"
Прийом "Дослідницький практикум"
(Фрагмент уроку)
Тема: Градусна
сітка Землі. Поняття про географічні координати.
Мета: закріпити знання
учнів про полюси й екватор, формувати поняття про градусну сітку, меридіани,
паралелі і географічні координати, приступити до формування вмінь визначати
географічні координати точок; розвивати спостережливість, логічне мислення,
уміння створювати образ території; виховувати практичний інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці
картографів.
Тип уроку: вивчення нового
матеріалу.
Обладнання: підручник
географії, атлас, глобус Землі, карта півкуль,
різні за охопленням
території карти.
Хід роботи
1. Мотивація
навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово
вчителя
Сьогодні ви
познайомитесь з умовними лініями, що проведені на карті і глобусі. Ці лінії
незвичайні, вони дозволяють вирішити дуже важливе й складне запитання –
визначити географічні координати різних точок земної поверхні. Система
координат використовується повсюдно, навіть у кінотеатрі, театрі, цирку або на
стадіоні.
2.Вивчення
нового матеріалу
Пояснення нового
матеріалу
Градусна сітка.
Візьміть м'ячик
для настільного тенісу і маркером нанесіть на його поверхню точку. Тепер
спробуйте описати місце цієї точки на поверхні м'ячика. Нелегке завдання? Без
спеціальних методів воно нездійснене, адже поверхня м'ячика рівна, на ній
відсутні лінії, до яких можна «прив'язати» нашу точку. Такі лінії є на глобусі
та карті півкуль, вони утворюють своєрідну сітку, що називається градусною. А
лінії називаються меридіанами і паралелями, їхнє положення пов'язано з двома
унікальними точками на нашій планеті - полюсами й екватором.
Сьогодні щоб вивчити градусну сітку ми
проведемо дослідницький практикум з побудовою власної моделі градусної сітки (з
допомогою вчителя)
Алгоритм
дослідження
Завдання 1. Позначте на
картосхемі Північний і Південний полюси та обведіть екватор червоним кольором.
Завдання 2. Обведіть на картосхемі
паралелі синім кольором .
Завдання 3. Знайдіть на картосхемі нульовий меридіан і обведіть його червоним
маркером
Завдання 4.Обведіть на картосхемі меридіани зеленим кольором
(Ми отримали з кольорових ліній власну графічну модель
градусної сітки по якій можна визначити
довготу і широту, а отже адрес будь якого об’єкта .
Відстань
на карті вимірюється за допомогою градусів.
Є
паралелі від екватора до Північного полюсу і до Південного полюсу. Отже, на південь від екватора для
всіх точок буде південна широта, а на північ від екватора - північна широта.)
Завдання 5. Найдіть і виділіть, червоним
маркером, на екваторі 0º.
Завдання 6. Знайдіть на картосхемі паралелі на південь від
екватора, які позначають відстань в градусах і відповідають 20º, 40º, 60º, 80º
. виділіть цифрові значення жовтим маркером.
Завдання 7. Найдіть на картосхемі
паралелі на північ від екватора, які позначають відстань в градусах і
відповідають 20º, 40º, 60º, 80º . виділіть цифрові значення жовтим маркером.
(Широта вимірюється від 0º до 90º. Отже можемо провести
90 паралелей на північ і на південь від екватора.)
Завдання 8. Найдіть і виділіть,
червоним маркером, на нульовому меридіані 0º.
(В правій частині від нульового меридіана буде східна
півкуля і визначається східна довгота. В лівій частині від нульового
меридіана буде західна півкуля і визначається
західна довгота.)
Завдання 9. Знайдіть і виділіть жовтим кольором на картосхемі
цифрові значення меридіанів в східній півкулі які відповідають від 20º до 180º.
Завдання 10. Знайдіть і виділіть жовтим кольором на картосхемі
цифрові значення меридіанів в західній півкулі які відповідають від 20º до
180º.
( Довгота вимірюється від 0º до 180º.
Отже ми можемо провести 180 меридіанів на захід і на схід від нульового
меридіана. А 180 меридіан є продовженням нульового меридіана і має назву лінія зміни дат.)
(Додаткові матеріали)
Немає коментарів:
Дописати коментар